יום שני, 14 במאי 2012

אורבייטו - Orvieto, מסלול טיול במעוז האטרוסקי – אגדה של עיר


אורבייטו ,אחת הערים החשובות בחבל אומבריה שבמרכז איטליה (גובלת בחבלים : לציו ,טוסקנה, אמיליה רומניה ומארקה) ורק שעה וחצי נסיעה מרומא צפונה על אוטוסטראדת האורך 1 – A לכיוון פירנצה, בנויה על סלע וולקני המתנשא לגובה של כ- 300 מ' מהעמק הירקרק שמתחת , מה שמקנה לה חשיבות אסטרטגית לא מבוטלת על דרך המלך בואכה רומא. מומלצת מאוד לביקור  לא רק בגלל הקתדרלה המדהימה השולטת בהדרה על כל העיר אלא גם בזכות היין הלבן המפורסם שלה...אורבייטו קלאסיקו .

המלצתי לכל הנוסעים צפונה מרומא לטיול בחבל טוסקנה או בכלל לבצע עצירה של לפחות שעתיים לביקור בעיר ואפילו לאכול ארוחת צהריים טובה – טובה מאוד.

לאלו המחפשים המלצה לגיחה בת יום מרומא אני ממליץ ליסוע ברכבת מתחנת רכבת
Termini  עד לעיר Orvieto בסה"כ שעה נסיעה,הרכבת עוצרת באורבי יטו תחתית ובכדי להגיע לעיר העתיקה ניתן להצטייד בכרטיס אוטובוס או בקרונית הרים- פוניקולר (מה שאני יותר ממליץ) פשוט יוצאים מהתחנה מטפסים מס' מדרגות עד ליציאה ,בכיכר מימין ניתן לרכוש כרטיסים לעליה בקרונית.
מבט על העיר מזכיר יעד מבוצר. ב-1527, כאשר רומא נכבשה ע"י צבאו של מלך צרפת שארל ה-5, נמלט לכאן האפיפיור קלמנט ה-7 אגב בתקופה זו הועתקה בירת האפיפיורות מרומא לעיר אביניון שבפרובאנס – דרום צרפת.

Photo by: www.orvietoonline.com
רכבת הרים זעירה מעלה את הבאים לאורבייטו מהתחנה המרכזית אל מרכז העיירה. התחנה הראשונה המומלצת למבקרים היא באר פטריציו הקדוש, שנבנתה ע"י האפיפיור הנמלט כדי לספק מים לעיר בזמן המצור. זוהי באר בעומק 62 מטר עם שני גרמי מדרגות היורדים למטה בסיבוב, בלי שייפגשו. הירידה לתחתית נעימה במיוחד, בעיקר המפגש עם המים הקרירים.

מהבאר כדאי להמשיך לכיוון הקתדרלה של אורבייטו על הדרך הראשית Corso Cavour ,דרך זו חוצה את העיר העתיקה (העילית) ממזרח למערב ,על הדרך תחלפו במס' חנויות המציעות את מרכולתן ובעיקר את היין המקומי,הלבן – אורבייטו קלאסיקו,כמו גם שמן זית אכותי ומבחר נקניקים המגיעים מהחבל ,אגב על דרך זו לפני הפניה שמאלה לרחוב המוליך לקתדרלה Via delle Duomo בכיכר משמאל נמצאת מסעדה מומלצת מהטובות באורבי יטו – I Sette Consoli נמשיך בדרכנו לקתדרלה שלדעת רבים הקתדרלה הינה מהיפות ביותר באיטליה. בנייתה, שהחלה ב-1290, נועדה כדי לשכן בכנסיה את שרידי הלחם הקדוש מ"נס בולנסה". על פי האגדה, כומר אחד מבוהמיה פקפק בכך שגופו של ישו מתגלם בתוך הלחם הקדוש. כשהכומר הספקן קיים מיסה בכנסיית סנטה כריסטינה בבולסנה (הסמוכה לאורבייטו), החל לחם הקודש לדמם.

גם אם האגדה נשמעת מטופשת, שווה להקדיש זמן לקתדרלה הגותית הזו, שיותר מ-100 פסלים, אדריכלים וציירים נטלו חלק בעיצובה ובנייתה הסתיימה רק ב-1600. חזית הקתדרלה, הצבעונית ביותר שתראו מעודכם, תוכננה ע"י האדריכל לורנצו מאיטני.
בתוך הכנסיה, מתחת לעוגב ענק מהמאה ה-16, ממוקם חדר שבו שמורים קרעי הלחם הקדוש והמדמם מבולסנה. חלק מקירות המבנה מעוטרים בציורים המתארים את שיתרחש באחרית הימים בפרסקו מרהיב פרי יצירתו של לוקה סיניורלי – אחד ממוריו של מיכאלאנג'לו (הכניסה לקפלה זו בתשלום).

לצד הקתדרלה נמצא מוזיאון העיירה, שבו מוצגות תערוכות מתחלפות מרשימות  בימי קדם היתה אורבייטו מרכז אטרוסקי וההוכחה לכך ניתנת בסיור מאורגן לקבוצות נבחרות המבצעות סיור אל מתחת לעיר העתיקה במחילות ששמשו בית קברות אטרוסקי – התקופה שקדמה לתקופה הרומאית בסביבות  900 לפנה"ס ,יחד עם זאת ניתן לבקר  במוזיאון האטרוסקי לצד הקתדרלה ובו אוסף נרחב של פריטים ארכיאולוגיים מאותה תקופה.
אגב כל הסיור באורבי יטו עילית (העיר העתיקה) מתבצע רגלית , כך שתוכלו להתרשם גם מהרובע העתיק והמקסים שלה, שמכיל מבנים רבים מימי הביניים, ובמקביל תתרשמו מהעמק שיושב למרגלות העיירה.
אגב לאחר הביקור בקתדרלה והחזרה לאותו רחוב – Via delle Duomo המשכו מביאכם לפיאצה דל פופולו – Piazza delle Popolo ,כיכר שבאחד מימי השבוע מתקיים בו השוק המקומי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה